[PORTRAIT] U.K.

feat. Bruford

<t>Bestes U.K. Album?</t>

U.K. (Wetton, Bruford, Jobson, Holdsworth)
6
86%
Danger Money (Wetton, Bozzio, Jobson)
1
14%
 
Insgesamt abgegebene Stimmen: 7

Benutzeravatar

Topic author
SOON
Website-Betreiber
Beiträge: 11883
Registriert: So 9. Mär 2008, 16:20
Has thanked: 665 times
Been thanked: 770 times

[PORTRAIT] U.K.

Beitrag von SOON »

Bild
Biographie (auszugweise):

..und nun mal ein Blick auf eine wirklich grossartige, aber wohl zum falschen Zeitpunkt als sogenannte (wohl letzte der) "Superband(s)" um die Käufergunst ins Rennen geschickte, britische Formation; kurz und knapp benannt als: U.K.

Die ursprünglich in der Besetzung Wetton (bg- voc) -er mit damals noch unverbrauchter, einzigartiger Stimme- Holdsworth (git), Jobson (keyb, synth, viol), unter anderem bei FRANK ZAPPA und ROXY MUSIC bestens bewährt, und Bruford -KING CRIMSON- (dr, perc) gestartete Band startete nach div. vertraglichen Problemen im Jahre 1978.

Diese, sich nicht aus Megastars, aber aus kompetenten und schon reüssierten Einzelmusiker zusammenfindende Besetzung spielte dann das 1978 veröffentlichte Debütalbum "U.K." ein.
Insbesondere Holdsworth verlieh dem virtuosen Spiel der Band eine interessante jazzige Note.
Denn die zu erwartenden Einflüsse von beispielsweise ZAPPA oder ROXY MUSIC waren kaum zu hören, dafür aber ein homogener Art-Rock mit gelegentlichen Jazz-Einflüssen wie auch partiell melancholischen Momenten.
Besonders Eddie Jobson setzte seinen polyphonen Synthesizer einfallsreich ein und kreierte gewaltige Soundlandschaften - man höre beispielsweise Thirty Years oder Alaska.

Dem Album folgte eine Welttournee mit einigermaßen zufriedenstellendem Publikumsandrang.
Allerdings steigerte sich dabei die Frustration des Gitarristen Holdsworths, was zu Spannungen mit den anderen Musikern, vor allem mit Wetton, führte.
Im Jahr darauf warf der offenbar kommerziell enttäuschte, die Platte kam zum Beispiel in den USA nur bis auf Platz 74, Wetton die "Jazzfraktion" mit Bruford und Holdsworth aus der Band.
Bruford wurde durch Terry Bozzio (unter anderem FRANK ZAPPA) ersetzt und U.K. arbeiteten als Trio weiter.

1979 erschien dann bereits das letzte Studio-Album "Danger Money".
Der Jazzeinfluss war weitgehends verschwunden, es wurde aber nach wie vor hohem Niveau gepflegter "Bombast-Prog" geboten.
Ein neuer Lead-Gitarrist war nicht am Start, stattdessen legte die zum Trio geschrumpfte Band den instrumentalen Schwerpunkt nun auf Keyboards und Geige.
Kommerziell gesehen war dies sicher riskant, denn 1979 war eine Prog-Rock-Band dieser Richtung einigermassen -neudeutsch- megaout.

Die Scheibe goutierte dann auch eher auf Nebenmärkten wie Japan.

Das Stück Rendezvous 6:02 wurde aber wenigstens bei den insoweit geschmackssicheren holländischen Freunden ein Top-20-Hit. Meines Dafürhaltens völlig zu Recht, denn es handelt sich um meinen einzigen, höre man(N) den Keyboardteil fast am Ende des Songs in der Version des nachfolgenden Livealbums, (unverstandener) Song aus 50 Jahren Rockgeschichte.

Das noch im gleichen Jahr veröffentlichte Live-Album "Night after Night" enthielt dann, meines Erachtens, dynamischere Versionen aus den beiden vorangegangenen Studioalben.
Die zwei neuen Stücke, der Albumtitel und das eher überflüssige, ASIA-Schmalz schon ankündigende, As Long As You Want Me Here schielten allerdings arg in die kommerzielle Ecke.
Das war es dann leider schon bis auf weiteres mit UK.

Eddie Jobson, wohl das eigentliche U.K.-Genie, deswegen zu ihm noch einige Absätze, plante schon in den Neunzigern des vergangenen Jahrhunderts eine Neuauflage von U.K.: Ein Album namens "Legacy" in der Besetzung Jobson, Bruford, Wetton wurde mit den Gastmusikern Tony Levin (bg), Francis Dunnery (git) und Steve Hackett (git) 1999 eingespielt.
Das Album sollte den Niedergang des Kommunismus thematisieren.
Wetton verließ das Projekt jedoch bald und wurde durch Aaron Lippert ersetzt.
Später ließ Bruford seine Beiträge löschen.
Eine Neueinspielung als Soloalbum Jobsons war zunächst vorgesehen, doch wurde das Album niemals fertiggestellt, weil ein leidiger Streit um die Eigentumsrechte an den Aufnahmen dem entgegenstand.


Quelle: http://www.hooked-on-music.de/ArtikelBi ... nd_id=5843

Mitglieder:
John Wetton: Bass Guitar, Vocals (1977-1980, 2011-present)
Eddie Jobson: Keyboards, Violin, Backing Vocals (1977-1980, 2011-present)
Terry Bozzio: Drums, Percussion (1978-1980, 2012-present)
Alex Machacek: Guitar (2011 and 2012 Europe Tour only)
Gary Husband : Drums, Percussion (2012 Europe Tour only)

Ex-Mitglieder:
Bill Bruford: Drums, Percussion (1977-1978)
Allan Holdsworth: Lead Guitar (1977-1978)
Marco Minnemann : Drums, Percussion (2011)

Studioalben:
U.K. (1978) (Wetton, Bruford, Jobson, Holdsworth)
Danger Money (1979) (Wetton, Bozzio, Jobson)

Livealben:
Night After Night (1979) (Wetton, Bozzio, Jobson)
Concert Classics Vol. 4 (1999, Aufnahmen von 1978) (Wetton, Bruford, Jobson, Holdsworth)
BildBildBild
MAKE PROG NOT WAR ! ---> ---> My 2024 Album Faves

Quiet
Beiträge: 372
Registriert: Di 8. Jan 2008, 15:20

Re: U.K.

Beitrag von Quiet »

Für mich sie beide Platten in demselben Maße hervorragend.
Benutzeravatar

Topic author
SOON
Website-Betreiber
Beiträge: 11883
Registriert: So 9. Mär 2008, 16:20
Has thanked: 665 times
Been thanked: 770 times

Re: U.K.

Beitrag von SOON »

Quiet hat geschrieben:Für mich sie beide Platten in demselben Maße hervorragend.
ja, dennoch hat für mich das Debut die Nase vorne, vor allem wegen Holdsworth.
Bozzio war ein adäquater Ersatz für Bruford.

U.K. (1978) 9 von 10
Danger Money 8 von 10
MAKE PROG NOT WAR ! ---> ---> My 2024 Album Faves

Der Teemeister
Keymember
Beiträge: 1531
Registriert: Sa 12. Mär 2011, 12:01
Wohnort: Leipzig

Re: U.K. (Biographie und Alben)

Beitrag von Der Teemeister »

Schöner Beitrag, Soon. Erwähnen sollte man auch, dass Rick Wakeman
zur Urbesetzung gehörte, was aber vom A & M Label blockiert wurde,
und Jobson dann erst kam, und später, nachdem Tony Kaye 1988
wieder einmal bei Yes rausflog, die USA Tour für jenen zuende spielte.
Benutzeravatar

colonyslipperman
Beiträge: 116
Registriert: Di 25. Mai 2010, 19:44
Wohnort: Danmark
Been thanked: 7 times

Re: U.K. (Biographie und Alben)

Beitrag von colonyslipperman »

Benutzeravatar

Topic author
SOON
Website-Betreiber
Beiträge: 11883
Registriert: So 9. Mär 2008, 16:20
Has thanked: 665 times
Been thanked: 770 times

Re: U.K. (Biographie und Alben)

Beitrag von SOON »

Der Teemeister hat geschrieben:....und Jobson dann erst kam, und später, nachdem Tony Kaye 1988
wieder einmal bei Yes rausflog, die USA Tour für jenen zuende spielte.
das habe ich jetzt nicht kapiert.
Soll das heißen, dass Jobson 1988 bei YES spielte? Das wäre mir völlig neu.
MAKE PROG NOT WAR ! ---> ---> My 2024 Album Faves

Der Teemeister
Keymember
Beiträge: 1531
Registriert: Sa 12. Mär 2011, 12:01
Wohnort: Leipzig

Re: U.K. (Biographie und Alben)

Beitrag von Der Teemeister »

Soll das heißen, dass Jobson 1988 bei YES spielte? Das wäre mir völlig neu.
Das soll es heißen, ja. Frag mich aber nicht, wo das steht. Vielleicht ist es
auch falsch. Gefunden habe ich das hier:

Edwin "Eddie" Jobson: Miscellaneous information
Compiled by Ron Chrisley, 17 July, 1991; Updated 30 August 1994

Additions/corrections welcome: ronc@cogs.susx.ac.uk
School of Cognitive & Computing Sciences
University of Sussex, Falmer, Brighton, BN1 9QH, UK
Tel: +44 273 678581; Fax: +44 273 671 320

----------------------------------------------------------------------
from an Interview with Alan White, 1993:

MOT: Going back to just before 90125 Eddie Jobson was invited to join
the band (Cinema), in fact he's the one we see in the "Owner of a Lonely Heart" video.
Did he actually ever play with the band?

AW: Just in rehearsal. I don't think he got on with a couple of the
members in the band, maybe I should just leave it at that! He was just
a funny character to have to deal with in a band, it just didn't seem
right. And really I think Tony Kaye really never left the band or
anything, it was just a real odd thing that came down; I think Tony
Kaye didn't fall out with the rest of the band, he fell out with
[90125 producer] Trevor Horn and they hadn't got on to well. And now
it's pretty solid.

MOT: Did Eddie ever play violin in those rehearsals?

AW: Yeah he did, a couple of times he worked the violin and it was
quite interesting...you had to see a solo electric violin played along
with Yes, but he did, he had it out a couple of times. And he's not a
bad guy, I mean I don't mind him at all, it's just like he was a
little bit of a prima donna kind of thing. You know we all turned up
for the video and he had to have his own room and put his own makeup
on himself and stuff and we were kind of looking at each other, going,
"He's putting his own makeup on, he doesn't want to use the makeup
artist!" (laughs) And those kind of things, you know, and I thought we
might be getting ourselves into some hot water here, but I think
that's what everybody [else in the band] thought.

----------------------------------------------------------------------
The entire contents of this Alan White interview are
(c) 1993, Mike Tiano
200 SW Clark St. #C
Issaquah, WA 98027
for Notes From The Edge,
Jeff Hunnicutt, Editor
All rights reserved
----------------------------------------------------------------------

>
> I have a LOT of info about UK, Jobson etc. Could you substantiate your
> claim that Wetton & Jobson hate each other? Not that I would find it
> that surprising.

Sure. Here's an excerpt from an interview with Wetton in MUSIC
magazine, a local Florida music rag, from January 1986:

Int: How did you know that U.K. was the wrong course? (toward mass
acceptance in the pop world)

Wetton: I was working with someone I couldn't stand -- Eddie Jobson.

Int: You had a hard time with Eddie?

Wetton: Well, he was a big believer in instrumental music and
everything being over seven minutes long and I wasn't
particularly a big fan of that. We just got further apart until it
came to one big row and I just didn't even want to see the guy again.

Int: Was it something that built up over a long period of time?

Wetton: No, it was just a mutual hate, really.

Int: It lasted quite a while for a mutual hatred, didn't it?

Wetton: Uh, Yes, about four years it was. We stuck together at the time
because we thought that there was something actually valid
happening between the two of us. But it turned out there
wasn't, really.

[and later...]

Int: So you're saying that even though the band [Asia] works together,
there's still a bitterness between you.

Wetton: Of course there is -- and there always will be.

Int: Doesn't that make for a difficult working situation?

Wetton: No, not really. No, I can work with people I despise. I
managed to work with Eddie Jobson for three years and I can't stand
the sight of the guy.

=====

-- Jason Bilsky- fuzzbox@world.std.com

===================
Date: Tue, 11 May 93 11:01
From: ntakahas@etlnao.etl.go.jp (TAKAHASHI Naoto)

A couple of years ago, "Keyboard Magazine" (published in Japan; it is
different from "Keyboard" which is published in U.S.) had an interview
with Jobson. According to the interview, Jobson did a recording and
named it "Theme of Mystery" after having finished "Theme of Secret" .
It was done exclusively with the Synclavier as "Secret". He passed the
tape to Peter Baumann, but Baumann did not like it. So the tape was
left unreleased.

In the interview, Jobson also said that he had reformed Zinc: a skin
headed vocalist, an excellent guitarist and a drummer. The new Zinc
lacked bassist and a sequencer would be used to play the base lines.
He also mentioned that he had ordered two new electric violins.

TAKAHASHI Naoto
Electrotechnical Laboratory, 1-1-4 Umezono, Tsukuba, 305 Japan
TEL. +81-298-58-5168
FAX. +81-298-58-5930

=====

Date: Wed, 12 May 93 13:35:46 JST
From: ntakahas@etlnao.etl.go.jp (TAKAHASHI Naoto)

I re-checked the interview and found some minor mistakes. So let me
correct them.

1. The story about the "Mystery" album was not mentioned in his
interview; it was reported as 'the latest Jobson news' in a volume of
Keyboard Magazine.

2. The number of the new electric violins he ordered was three, not
two. One of the three is the green one that he used in "The Green
Album". The other two are pink and 'varies its colour as played'.

Very interesting! If you ever transcribe it into English, I'd love a
copy...

It is not short. So, someday, someday :-)
Oh, if you ever learn Japanese, I'd love to send you a copy...

TAKAHASHI Naoto
Electrotechnical Laboratory, 1-1-4 Umezono, Tsukuba, 305 Japan
TEL. +81-298-58-5168
FAX. +81-298-58-5930

===========

Newsgroups: alt.music.progressive
From: afirmin@Ingres.COM (Anthony Firmin)
Date: 16 Jun 93 00:51:49 GMT

Matt Thallmayer (mathias@elroy.ocis.temple.edu) wrote:
: I was looking over the Pete Frame family tree for Jethro Tull
: from the 20th Anniversary box set, and I noticed that Eddie
: Jobson played with Yes in June of '83. Let's see now that makes

You are correct he was a member of Yes, for about 2 months. However I
thought it was later in the year !?

: Curved Air, Roxy Music, King Crimson, Zappa, UK, Jethro Tull,
: and Yes. What's next? Eddie(Job)son, Lake & Palmer 8-). (I'm
: sorry, I couldn't resist.)

From what I remember there were some problems Tony Kaye and the 90125
tour (that is he didn't want to!!) so Jobson joined and did rehearsals
with the band.

- own up now, who cheered -

There was an extensive interview with Yes in the English rock
newspaper 'Sounds' around the time of EJ's arrival and I distinctly
remember a picture of CS sitting in a large chair surrounded by the
rest of the band. Can't remember much more about it other than TK
changed his mind a few weeks after the interview was published,
rejoined the band and the rest ( as they say) is history. - okay, who
booed ? - I don't believe anything was recorded, but, considering the
(reported) availability of studio outtakes - I don't have any myself -
somebody, somewhere must have a bootlegged tape of the rehearsals. I
guess this now prompts more questions than it answers !!

..Anthony

(I am not anti-Kaye but I know others are. If you are listen again to
the first record - it has some excellent playing on it). I also love
UK/Jobson's playing but don't hold it against me !!
Benutzeravatar

Topic author
SOON
Website-Betreiber
Beiträge: 11883
Registriert: So 9. Mär 2008, 16:20
Has thanked: 665 times
Been thanked: 770 times

Re: U.K. (Biographie und Alben)

Beitrag von SOON »

hm, da muß ich direkt mal meine YES-Bücher inspizieren.
MAKE PROG NOT WAR ! ---> ---> My 2024 Album Faves

Wilson
Keymember
Beiträge: 2180
Registriert: Mo 7. Mai 2012, 14:34

Re: U.K. (Biographie und Alben)

Beitrag von Wilson »

SOON hat geschrieben:hm, da muß ich direkt mal meine YES-Bücher inspizieren.
Ich besitze nur dieses Buch und habe dort nichts gefunden.

Bild

ehemaliges Mitgl.
Beiträge: 60
Registriert: So 13. Mai 2012, 00:16

Re: U.K. (Biographie und Alben)

Beitrag von ehemaliges Mitgl. »

Wilson hat geschrieben:Ich besitze nur dieses Buch und habe dort nichts gefunden.

Bild
Na, da gibt es aber viiiiiiiiiiiiel mehr, wie sogar schon in diesem Forum hier zusammengetragen wurde:

http://yes.siteboard.eu/f22t1888-yesprint.html?start=10
Antworten

Zurück zu „UK“